ProRail neemt verschillende maatregelen om de stofoverlast tijdens het vervangen van de sporen 11 en 12 van station Den Haag Centraal te beperken.
Den Haag Centraal is het vierde grote station van Nederland, met tien sporen. Dat worden er straks twaalf. Die extra twee sporen zijn niet nieuw, maar zijn al een aantal jaren niet meer in gebruik. Daar komt nu verandering in.
De sporen 11 en 12 zijn van 2006 tot 2016 gebruikt voor Metrolijn E van RandstadRail. Toen het metrostation verhuisde naar niveau twee van Den Haag Centraal, kwamen de sporen 11 en 12 vrij. Met technische aanpassingen zouden die weer beschikbaar kunnen zijn voor treinverkeer. Dit was tot op heden echter niet nodig want Den Haag Centraal had tot nu toe voldoende capaciteit om de huidige dienstregeling soepel te kunnen laten verlopen. Vanwege de verwachte groei van het treinverkeer wordt het gehele emplacement aangepast en worden ook de sporen 11 en 12 weer geschikt gemaakt voor treinverkeer.
Stofoverlast
Vanaf begin november worden de oude sporen, dwarsliggers en ballaststenen van spoor 11 en 12 vervangen. Dit werk kan voor stofoverlast zorgen bij reizigers. ProRail wil dat zoveel mogelijk tegengaan door de ballaststenen die worden verplaatst nat te maken met water. Ook komt er een houten schutting in het station die de werkzaamheden afschermt.
Buiten het station komt een tijdelijke opslagplek voor de ballaststenen. De opslag kan ook stoffig zijn. Om hinder voor omwonenden te beperken worden ook daar de stenen nat gehouden met sproei-installaties.